© 2013 Mari de Wit Uurwerktechniek

3. Uitgevoerde werkzaamheden:

Wekkerwerk

restauratie 03 01 wekkerwerk 01
restauratie 03 01 wekkerwerk 02
restauratie 03 01 wekkerwerk 03
  • Nieuwe wekkerspilveer volgens het oude model gemaakt van dun uitgewalst messing plaat.
  • Oude veerpal en soldeer van wekkerspoor afgehaald. Nieuwe veerpal uit messing plaat volgens het oude model gemaakt en op het wekkerspoor geklonken.
  • Nieuwe wekkerwijzer en wekkerwijzermoer.
  • Messing bus met 5/16 W schroefdraad op wekkerpijp gesoldeerd en 6-kant gevijld.
  • Wekkerpijpveer met een messing busje vast gesoldeerd aan de wekkerpijp.
  • Wekkerwerk gewichtje en ketting gepoetst.


Slaand werk

restauratie 03 02 slaand werk 01
restauratie 03 02 slaand werk 02
  • Bokkepoot over 15 mm lengte vervangen door oud messing. Haantje met stalen pen gemonteerd.
  • Nieuwe verenstaal dwarspilaarveer gemaakt in het zelfde model als de slagpilaarveer en in de bodemplaat geklonken.
  • De koperen plaatjes en soldeertin van de spaken van het pennenrad verwijderd en spaken ter plaatse van slijtage zwaluwstaartvormig uitgedraaid. Messing zwaluwstaart blokjes gemaakt die precies in de uitsparingen in de spaken passen. Blokjes gesoldeerd en spaken op maat en in de juiste vorm gevijld.


Wijzerwerkrestauratie 03 03 wijzerwerk

Koperen plaatje en soldeer van de minutenwijzer gehaald. Oude breuk v-vormig gevijld op een groter soldeeroppervlak te verkrijgen. V-vormig blokje in de v-groef gesoldeerd en minutenwijzer in de juiste vorm gevijld. Wijzers gepoetst.

Regelorgaan

restauratie 04 regelorgaan 01
restauratie 04 regelorgaan 02
  • Nieuw slingerblokje gemaakt van messing en met schroefdraad bevestigd aan de slingerstaaf.
  • Ankerbekken licht ingesleten. 1 bek was eerder geslepen / gepolijst, waardoor de vallen erg verschilden.
  • Nieuwe slingerveer gemonteerd.
  • Vanwege de authenticiteit de orginele slingerlens en slingerlensstang behouden. De slingerlensstang gedeeltelijk opgedikt met een blokje oud messing, zodat deze met schroefdraad aan de slingerstaaf kan worden bevestigd. Aan het andere einde van de slingerlensstang nieuwe schroefdraad gesneden voor de slingerlensmoer.
  • Nieuwe slingerlensmoer gemaakt.
  • Een nieuw geleideoog voor de slingerlens gemaakt dat past over de slingerlensstaaf.
  • Lood in de slingerlens gewicht berekend en gegoten.
  • Slingerlens gepolijst.

Gangsysteem restauratie 05 gangsysteem

  • Ankerrad 2 nieuwe tanden ingezet met zwaluwstaart. De overige tanden gericht en geglad.
  • Ankerbekken licht geslepen en verzoold met verenstaal van verschillende dikten, zodat de vallen gelijk zijn.

 

Aandrijvingrestauratie 06 aandrijving

  • Nieuwe katrol voor gewicht.
  • Sterraderen en loodschijfjes voor slagwerk en gaand werk en ketting vervangen, vanwege de authenticiteit met gebruikmaking van alle oorspronkelijke oude onderdelen zoals bussen en spoorplaten.
  • Gewicht gepoetst.

Uurwerk algemeen

  • De tappen bol gepolijst en waar nodig de lagers onzichtbaar verbust.
  • Nieuwe voorsteekstiften gedraaid voor de stijlen.
  • De te lange stijl ingekort en onderplaat gericht, zodat het uurwerk weer vlak op de uurwerkplank rust.
  • Onderplaat en bovenplaat ontroest en gemenied met oranje menie.
  • Uurwerk op teken gemonteerd, afgesteld, olie en vet gegeven en laten lopen.

Kastrestauratie 07 uurwerk algemeen

  • Nieuw glas slingervenster, nieuwe latoenkoperen schuifplaat, kastpen, schoorsteentjes en beelden.
  • Buitenkant van de kast op Meekrab rode kleur gebracht en in de was gezet.

Wijzerplaat

  • Wijzerplaat gereinigd. Cijfers, cirkels en bogen opgehaald. Plaat daarna in de was gezet, waardoor de schildering beschermd is en de cijfers mooi egaal zwart worden.
  • Achterzijde ophanging gemaakt door een pen in het lipje te zetten.